دیگ های بخار عــلاوه بر نیــروگاه هایی که بــرای تولید برق از بویلرهــا و دیگ های آب داغ اســتفاده می کنند صنایع دیگر چون لاســتیک ســازی، فیبر سازی
غذایی، نساجی، بهداشــتی ، گرمایشی، برج ها و بسیاری از موارد دیگر که نیازمند بخار آب یا آب داغ در یک فرآیند تولید یا خدمات می باشــند نیز کاربرد فراوان دارند.
دیگ های بخار فایر تیوپ
دیگهــای بخار فایر تیوپ با ظرفیتهای مختلف از70000 تا 1000 پوند در ســاعت (453-31750 کیلوگرم بر ســاعت ) تولید بخار و فشار کاری 10 تا 35 بار و دیگ های ابگرم 1000000 تا 40000000 بی تی یو بر ســاعت و نیز ظرفیت های خاص بر اساس سفارش مشتری طبق استاندارد BS-2790 بصــورت یک ســوخته و دو ســوخته طراحی و ساخته می شوند. بدنه اصلی دیگ بخار
دیــگ هــای بخــار شــامل بدنــه اصلــی ( (shell صفحــه لولــه ها (Tube plate & End Plate) کوره و اطاقک برگشت دود و لوله های پاس 3 و 2 می باشند (. دیگ های Fire Tube به همراه کوره از نوع سه پاس و می باشــند و .Wetback می باشند. پاس اول : شــامل کوره که از یک سو به شبکه جلوی دیگ و از سوی دیگر به شبکه جلوی محفظه احتراق در عقب دیگ جوشکاری شده است . پاس دوم : شامل لوله هایی مابین اتاقک برگشت در عقب دیگ و جعبه دود در جلوی دیگ می باشد. پاس سوم : شامل لوله هایی از جعبه دود جلو به جعبه دود عقب می باشد. در دیگ شــیر رفت و برگشت آب داغ در قســمت بالای دیگ و در محور طولی قرار گرفته ( شیر ورود نزدیک مشعل و خروج نزدیک انتهای دیگ ) .
شیر اطمینان SAFETY VALVE : نزدیک خروجی محصولات احتراق در عقب قرار دارد. (بسته به مدل دیگ می تواند از نوع تکی و یا دو قلو باشد.) شــیر ورودی آب FEED WATER VALVE در ســمت چــپ دیگ و شــامل شیر یکطرفه نیز می باشد. ( شیر ورودی آب در دیگ های آب داغ استفاده نمی شود.)
شــیر تخلیه BLOW DOWN VALVE : بویلر شامل یک شیر تخلیه در عقب و در قســمت زیرین دیگ می باشد. و از نوع چاقویی است . این شیر برای کنترل T.D.S آب داخل دیگ باید گاه بگاه باز شده تا اجازه دهد آب تازه با سختی پایین تر وارد بویلر شود.
توجه شود که این شیر ، وقتی در زیر فشار کار می باشد باید فقط به داخل منبــع یا BLOW DOWN PIT منتهی شــده و آب بلودان به داخل آن منبع ریخته شود. این شیر حتما وقتی بویلر تحت فشار است و هدف کاهش .T.D.S آب بویلر است باید باز شود
اگر دو بویلر در کنار هم هستند و یک منبع تخلیه وجود دارد باید جداگانه از هر یک لوله کشــی و بویلر متصل شــود ولی اگر از یک مسیر مشترک وارد منبع تخلیه می شــوند باید یک شــیر یکطرفه بعد از شیر تخلیه روی بویلر نصب شود شیر آبنما WATER GLASS GAUGE در دیگ های بخار در دیگ های بخار دو شیشــه آبنما در ســمت چپ ، پهلوی یکدیگر قرار گرفته اند که هر یک شامل قطعات زیر می باشند : ● شیر آب ● شیر بخار ● شیر تخلیه ● شیشه حفاظت ● صفحه پشت آبنما برای دید بهتر
سطح آب باید در وســط شیشه آبنما قرار گرفته باشد. آبنما باید هر روز از آب خالی شده و مقدار آن از لحاظ رسوب گیری چک شود برای این منظور از طریق زیر عمل شود. جهت تست شــیرها در زمان راه اندازی شیر بخار که در بالا و شیر آب که در پایین قرار دارد را باز می کنند و شــیر تخلیه را بســته نگه می دارند و سپس شــیر بخار را بسته و تخلیه را آهسته باز می کنند و می گذارند آب برای چند ثانیه تخلیه شود و بعد شیر را می بندند .<ذق
از هم تشــخیص داد و هر کدام دارای درب متحرک بوده و توســط واشر گرافیتی آب بندی شده بود. دربهای جلو و عقب دیگ برای تمیز کاری و تعمیرات پیش بینی شده است . لولــه های پاس 3 و 2 از دو نوع لوله های معمولی (Plain Tube) و لوله های مقاوم (Stay Tube) تشکیل شده اند که لوله های معمولی با روش اکسپند کاری انتهای لوله ها آب بندی شده است . شیر بخار را باز کنید آن هم برای چند ثانیه، شیر تخلیه را بسته و شیر آب را باز کنید تا آب در ســطح معمول خود که وسط لوله است قرار گیرد که بنا به موقعیت جغرافیایی منطقه از سوخت گاز و گازوئیل استفاده می شود
مشعل
مشــعل بویلرها بر حسب توان می تواند از نوع روتاری کپ یا جهت باشد و در هر حال قابلیت اســتفاده از سه نوع سوخت ( گاز ، گازوئیل مازوت ) را داشته باشد. هر دستگاه بویلر مجهز به مشعل دو گانه سوز ( گاز و گازوئیل) روتاری کاپ (Modulating) Rotary Cup) طــرح Hamworthy دارای خط گاز ( طبق مشخصات زیر ) بدون رگولاتور می باشد.
مشخصات خط گاز : ● فشار سنج mbar 250-0 دو عدد ● پرشر سویچ گاز – سه عدد ● شیر برقی گاز سریع باز شو - یک عدد ● شیر برقی گاز آهسته بازشو – یک عدد ● شیر ونت
شرح مشعل مشعل های ســری AWD، 2 از نوع مشعل های روتاری کاپ با دو تسمه پروانه می باشد. یکی از تســمه پروانه ها شــافتی را که در یک سر آن سوخت پاش ( کاپ) ســوار شده به حرکت انداخته و تســمه پروانه دیگر اویل پمپ را از طریق شافت خود بکار می اندازد. هوای اولیه وثانویه توســط یک محفظه هوای مرکب برای مشــعل تامین می شود. هوای اولیه از طریق یک دریچه کنترل به شکل گردباد به اطراف ســوخت پاش و هوای ثانویه از راه یک دریچه کنترل به نازل هوای ثانویه هدایت می گردند. یک نازل حلقوی گاز و از نوع نازل هوای ثانویه نصب گردیده است . مشعل بصورت یک واحد یکپارچه طراحی شــده که با کانال هوا و اتصال فلانچی برای نصب به محفظه هوای مرکب کامل می گردد. کانــال هوا با دو طبقه فن ( هوا ســاز ) با توجه بــه طراحی دیگ بخار و آرایش موتور خانه می توانند در حالات مختلفی نصب شوند.
مازوت / گازوئیل سوز سوخت از قسمت های پمپاژ و اندازه گیری ( بلوک هیدرولیک ) به پشت سوخت پاش که با سرعتی معادل 4600-6000 دور در دقیقه ( بستگی به اندازه مشعل دارد در حال چرخش می باشد انتقال می یابد. ) بعنوان یک مشــعل نفت سوز ، این مشعل قادر به احتراق سوخت از 5/3 تا 1400 (centistokes) یا 35 تا 6000 ثانیه REWOOD شــماره 1 در 1000 درجه فارنهایت می باشد.
گاز سوز گاز از طریق یک اتصــال که روی درپوش DOORPLATE محفظه هوا نصب شده است دمیده شده و به نازل گاز مشعل که به درب مشعل متصل می باشد هدایت می گردد. مشعل قادر است انواع گازها مانند گاز طبیعی ، بوتان ، پروپان و متان را بسوزاند. بهنگام گاز سوز ، موتور مشعل ، شافت سوخت پاش و اویل پمپ مشعل ساکن ( خاموش ) هستند.
شــیر کنترل جریــان گاز VALVE GAS FLOW CONTROL میزان گاز تغذیه شــده مطابق با بار مصرفی مشــعل بوســیله یک عدد شــیر پروانه ای که بین شــیرهای ایمنی قطع و وصل و مشــعل نصب می شــود اندازه گیری می گردد. ســایز این شــیر بــرای عبور حداکثر جریــان گاز 70 درجه در زمان شــیر بوده و بوســیله بادامک ( ضامن ) CHARATERISING و از طریق کابل پوش – پول تنظیم میشود. بادامک بوسیله سرور به کار انداخته می شود.
شــیر کنترل مشعل ( جداساز) BCRNER ISLATION VALVE یک شیر دســتی مشابه شیردستی کنترل ( جداساز) گاز اصلی است که در ورودی فانچ مشعل گاز نصب می گردد.
لولای مشعل
لولای مشعل دسترسی به سوخت پاش و نازل هوای اولیه را برای بازرسی و تمیز کاری بدون نیاز به باز کردن لوله ها و اتصالات آسان می نماید. این لولا همچنین بعنوان اتصالی برای کانال خرطومی هوای اولیه که در زمان باز بود لولای مشعل نباید قطع گردد ، مورد استفاده قرار می گیرد.
پرشر سویچ
در دیگ های بخار در جعبه کنترل دو پرشر سوئیچ قرار دارند که یکی از نوع ON/OFF و دیگری از نوع LIMIT ســوئیچ است که در صورت بالا بودن فشــار از حد تعیین شده مشــعل را خاموش می کند و در دیگهای آب داغ فقط پرشر سوئیچ .ON/OFF وجود دارد.
جعبه کنترل CONTROL BOX
بر روی جعبه قطعات مختلفی قرار دارد که هر یک بصورت زیراست : ● تایمر اصلی دیگ ● کنتاکتورها ● رله های شیشه ای ● فیوزها ● خاموش و روشن شدن ON/OFF این کار بوسیله علائمی که از پرشر سوئیچ و یا دستگاه کنترل سطح آب می رسد اجرا می شود. ● سوئیچ خاموشی قطعی LOCKOUT در مواقعی که فشار بالا رفته باشد و یا سطح آب خیلی پایین آمده باشد زنگ خطر بصدا درآمده و چراغ قرمز مربوطه روشــن می شــود. مشعل خاموش شــده و باید بعد از رفع اشکال بطور دستی با فشار دادن دکمه ( RESET) روی جعبه کنترل مشعل را وارد مدار کرد. ● سوئیچ خاموش کردن زنگ خطر MANUL/ AUTO این ســوئیچ زنگ خطر را خاموش می کند ولی بعد از رفع اشــکال بطور اتوماتیک فعال شده و احتیاج به آماده شدن و برگشت ندارد.
. دستگاه نمونه برداری
این دســتگاه که بنا به درخواســت لازمه نصب می گردد جهت برداشت روزانه نمونه آب بر روی بویلر نصب می شود و لازم است که هر روز نمونه از آب بویلر برداشــته شده و ســختی آب بطور دستی و بوسیله شخص مسئول بررسی گردد. چون کیفیت آب داخل بویلر بســیار مهم است برای جلوگیری از تعمیرات اضافه و رسوب گیری و خطرات دیگر به آب بویلر از لحاظ کیفیت و کمیت توجه زیادی باید نمود و دســتگاه های مربوطه در کیفیت خوب نگهداری گردند.
پمپ آب FEED PUMP
بویلر دارای یک پمپ تغذیه از نوع ســانتری فیوژ چند مرحله ای است که بســتگی به درخواست مشــتری می تواند یک پمپ یدکی هم همراه بویلر نصب گردد پمپ ها قبل از شــروع بکار باید آبگیری شوند PRIMING به همین منظور منبع آب باید حداقل یک متر از ورودی پمپ بالاتر باشد. اگر منبع اصلی آب پائین تر از پمپ باشد باید با قرار دادن یک منبع کوچک در ارتفاع حداقل یک متر بالاتر از پمپ آبگیری نمود. پمپ ها طوری انتخاب شده اند که نه تنها از لحاظ پمپاژ حجم آب و فشار کار لازم جوابگو بوده بلکه افت های فشــار در مسیر را که شامل افت فشار اتصالات و نشتی و به هدر رفتن آب می باشد پاسخگو باشند.
پمپ نصب شــده بر روی بویلر قدرت مکندگی حداکثر عمق 5 متر را دارا باشند .